Ik ben een Naum Gabo, een merk
dat staat voor stijl en kwaliteit. Zoiets
als een Armani, Burberry, Chanel
Van Bommel-schoen. Ik ben de grootste
door mijn schepper ooit gemaakt. Hij zei:
geen naam is raak genoeg voor jou, jij staat
voor wederopbouw van een stad, jij bent
een kroonjuweel en bypass tegelijk
voor een nieuw hart. Ofwel ik was
de Rolex in de kunst, maar tijd
verglijdt. Het pak, de jas gaan naar
de stomerij, met liefde wordt de schoen
verzoold. En ik? Aan onderhoud geen moer!
Men voert een centenkwestiestrijd
rondom mijn goede doen en is mij
liever kwijt dan rijk. Verweesd sta ik erbij
terwijl mijn lijf, heel dat robuust
soort filigraan verroest.
Hester Knibbe
Het ding, de gestileerde bloem, het treinongeluk. Allemaal bijnamen voor het beeld Z.T. (zonder titel) van Naum Gabo dat voor de Bijenkorf op de Coolsingel prijkt. De wereldberoemde sculptuur van 26 meter hoog werd er in 1957 geplaatst als onderdeel van de nieuwe Bijenkorf. Voor veel Rotterdammers symboliseert het de wederopbouw van de vernietigde stad. Bijna 60 jaar nadat het geplaatst werd is het beeld er slecht aan toe en lijkt niemand zich verantwoordelijk te voelen voor de restauratie.
Dat zette Stadsdichter Hester Knibbe aan het peinzen. Met als resultaat: haar nieuwste stadsgedicht ‘Zonder titel’. Knibbe droeg het gedicht op woensdag 9 september voor tijdens de jaarlijkse monumentenlezing, die dit jaar in het teken stond van wederopbouwkunst. Knibbe is niet de enige Rotterdamse kunstenaar die zich hardmaakt voor de Gabo. Om aandacht te vragen voor de slechte staat van het roestige kunstwerk startte Sculpture International de serie The Gabo Singers. Iedere vrijdagmiddag om 17.30 uur brengen steeds wisselende Rotterdamse dichters en muzikanten een eerbetoon aan het beeld, naast ‘Het ding’ op de Coolsingel.