et de uitreiking van de VSB Poëzieprijs gisteravond in Theater Diligentia in Den Haag is de Poëzieweek 2018, die als thema ‘Theater’ heeft, traditioneel van start gegaan. De prijs voor de beste Nederlandstalige dichtbundel van het afgelopen jaar ging naar het debuut van de Amsterdamse dichter en boekhandelaar Joost Baars, Binnenplaats, een ‘hallucinante, mystieke bundel’ ‘van een dichter die een volstrekt eigen geluid heeft’, volgens het juryrapport.
Het was de 24e en tevens laatste keer dat de VSB Poëzieprijs – 25 duizend euro voor de winnende bundel – in zijn huidige vorm werd uitgereikt. Eind augustus vorig jaar maakte het VSBfonds bekend dat het zijn donatiebeleid zou aanpassen en dat het zich de komende jaren nog meer dan nu wil richten op actief burgerschap en op projecten die mensen bij elkaar brengen. ‘De VSB Poëzieprijs, een prijs voor een bundel van een individu, past niet meer in deze koers’, aldus het persbericht van de organisatie.
Maar de prijs blijft voortbestaan, kondigde directeur Bas Kwakman van Poetry International, sinds 2011 organisator van de uitreiking van de prijs, gisteravond tijdens de prijsuitreiking aan. De prijs gaat verder onder een andere naam. De financiering wordt overgenomen door het Elise Mathilde Fonds en het Van Beuningen/Peterich-fonds waardoor een forse, jaarlijkse prijs voor de beste Nederlandstalige poëziebundel gegarandeerd blijft.
‘Deze Grote Poëzieprijs, en zie dat maar even als een werktitel, heeft een forse ambitie. Net als de VSB Poëzieprijs wil zij de komende jaren de kennis van en het enthousiasme voor poëzie breed bevorderen. Prioriteiten daarbij zijn trajecten binnen het middelbaar onderwijs en de presentatie van de genomineerde bundels en dichters in Nederland en Vlaanderen. De ambitie reikt echter verder. Het streven is om de prijs uit te breiden met een publiekprijs en bijzondere aandacht voor Spoken Word. In februari zijn er gesprekken met een grote partner die nu al heeft aangegeven deze ambities te delen’, aldus Kwakman.